۱۷ آذر ۱۴۰۱
قائمشهر ، مازندران ، ایران
تأثیر متاورس در صنعت توریسم
متاورس

تأثیر متاورس در صنعت توریسم؛ روش گشت‌ و گذار ما با متاورس تغییر می یابد ؟

با‌ توجه به داغ بودن بحث متاورس و صنعت توریسم، در این مقاله، درباره تأثیر متاورس در صنعت توریسم صحبت می کنیم. همچنین بهترین روش‌ ها برای استفاده از قابلیت های متاورس در گردشگری را معرفی کنیم.

مفهوم متاورس از اوایل دهه ۱۹۹۰ پایه ریزی شد، حوزه متاورس بعد از اقدام فیسبوک برای تغییر نام به «متا» در کانون توجه قرار گرفت. رشد و توسعه پلتفرم های بلاک چینی، بستری مطلوب برای جهان های متاورسی مهیا کرده است.

نام متاورس را بیشتر درکنار نام پلتفرم‌ های سرگرمی و بازی‌ برای‌ کسب‌ درآمد همچون دیسنترالند و سندباکس  شنیده‌ می شود. متاورس با قابلیت خیره کننده‌ ای که نشان داد، توانست دامنه نفوذ خود را به صنایعی فراتر از بازی و گیمینگ گسترش دهد. صنعت گردشگری یکی از حوزه‌ هایی است که با کمک و مداخله متاورس می‌توان آینده‌ای بسیار امیدوارکننده را برایش متصور بود.

تأثیر متاورس در صنعت توریسم و فناوری

پیش از اینکه از نقش متاورس بر توریسم سخن بگوییم، بهتر است به تأثیر فناوری بر صنعت توریسم اشاره کنیم. ارتباط واضح و معناداری بین توسعه گردشگری و پیشرفت های فناوری وجود دارد. از کامپیوتری‌ شدن خدمات رزرو سفر از دهه ۱۹۷۰ تا بومی‌ سازی اینترنت در  دهه ۱۹۹۰، می‌ توانیم ردپای فناوری را در صنعت گردشگری مشاهده کنیم.

براساس مطالعه‌ای که گوگل تروِل انجام داد، ۷۴درصد مسافران ازطریق اینترنت سفر خود را برنام ه‌ریزی می‌کنند. فناوری موبایل و اینترنت‌ ۵G نیز کار را برای مسافران بسیار آسان کرده است. به‌ گزارش تریپ ادوایزر (TripAdvisor)، ۴۵درصد از کاربران این پلتفرم همه اقدامات سفرشان را با استفاده از تلفن‌های همراه انجام می‌دهند.

امکان دسترسی به گجت‌های هوشمند برای مکان‌یابی، پیش‌بینی آب‌وهوا و حتی اتصال به اینترنت اشیاء، تجربه مسافران را بهبود چشمگیری بخشیده‌ است؛ اما برای داشتن تجربه سفر، حتماً لازم نیست لباس سفر پوشید و چمدان‌ها را بست!

تأثیر متاورس در صنعت توریسم

در میان فناوری‌ های متنوع موجود، فناوری‌ هایی مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) محبوبیت بیشتری دارد. AR و VR به ما کمک می‌ کنند بدون اینکه حتی از روی کاناپه منزلمان بلند شویم، در دوردست‌ ترین مناطق جهان گشت و گذار کنیم. برای مثال، به‌ واسطه اپلیکیشن EVEREST VR و با کمک فناوری واقعیت مجازی، می‌ توانید خود را برفراز قله اورست ببینید.

متاورس به‌ معنای ایجاد جهان‌ های مجازی با محوریت روابط اجتماعی است. این مفهوم می‌ تواند در انواع و اقسام مختلف عرضه شود. در فضای بلاک چین و ارزهای دیجیتال، بیشتر از بازی‌ های ویدئویی و تجربیات گیمینگ شنیده‌ایم که به کاربران اجازه می‌دهند در محیطی مجازی، درآمد کسب کنند. با‌ این‌ همه، نباید از مزایای متاورس در دنیای حقیقی و صنایعی مانند گردشگری غافل شد.

ارتباط میان متاورس و توریسم

متاورس می‌تواند به شکوفایی صنعت توریسم، بازاریابی حوزه گردشگری، خدمات مسافرتی و جذب گردشگر کمک شایانی کند. اپلیکیشن‌ هایی که به‌واسطه واقعیت مجازی کار می‌کنند، همگی می‌توانند بخشی از مفهوم گسترده متاورس در فضای توریسم باشند. استقبال عمومی از پروژه متاورس سئول (Seoul Metaverse) که برای بازتولید مسیرهای گردشگری سئول در فضای مجازی و ایجاد اولین شهر بزرگ متاورسی پیشتازی می‌کند، به‌ خوبی نشان‌ دهنده قابلیت‌ های فراوان متاورس در صنعت گردشگری است.

در فرانسه نیز یکی از پروژه‌های گردشگری موفق متاورسی را با مویالند (MoyaLand) تجربه می‌ کنیم که شامل دفتر گردشگری، موزه، فرودگاه و مراکز تاریخی می‌شود. ساکنان و گردشگران می‌ توانند به‌ صورت مجازی و از‌ طریق آواتارهای خود به آنجا رفت‌ و‌ آمد کنند. به‌ گزارش شرکت آمریکایی گارتنر (Gartner)، ۲۵درصد از افراد پیش‌ بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۲۶ حداقل یک ساعت از روز خود را در متاورس سپری خواهند کرد.

متاورس می‌تواند مجموعه‌ای از جهان‌های دیجیتالی متفاوت، اما به‌هم‌پیوسته باشد که به کاربران اجازه می‌دهد فعالیت‌های جدیدی را در این فضا شکل دهند و روش‌های مختلف تعامل با فضاهای مجازی متاورسی را کشف کنند.

توریسم متاورسی فرصت‌های نوینی دراختیار کسب‌ و کارهای این حوزه قرار می‌دهد که می‌تواند ارتباط و تجربه کاربری افراد را بهبود ببخشد. از طریق گردشگری متاورسی، کسب‌ و کارهای مهمی می‌ توانند با مخاطبان بسیار گسترده‌ تری در سرتاسر جهان تعامل برقرار و از این طریق درآمد کسب کنند.

تأثیر متاورس بر صنعت گردشگری

برخلاف عقیده برخی منتقدان، نفوذ متاورس به صنعت گردشگری نباید باعث نگرانی فعالان تجاریِ این حوزه شود. در‌حال‌ حاضر، متاورس هنوز جای سفرهای فیزیکی را نگرفته و حتی در‌ مقابل، به این حوزه نیز کمک درخور توجهی کرده است.

دسترسی آسان کاربران به جهان‌ های متاورسی بدون صرف هزینه یا زمان زیاد، می‌تواند به یکی از عوامل اصلی جذب گردشگر تبدیل شود. تجارب واقعیت مجازی تعاملی می‌تواند مناظر جهان واقعی را بازتولید کند و زمینه‌ساز تصور مثبت مسافران از بازدید مکانی خاص باشد.

ورود متاورس به صنعت گردشگری جایگزین تجربیات فیزیکی گردشگران نمی‌شود و درآمدزایی کسب‌ و کارهای سنتی‌ تر را مختل نمی‌کند. متاورس، به هر دو گروه کمک می‌کند در سطحی ارتقا‌ یافته‌ تر و مشتاقانه‌ تر فعالیت کنند.

امکانات منحصر به‌ فرد متاورس فرصت‌ های جدیدی برای توریست‌ هایی پدید می‌آورد که دسترسی کامل و کافی به برخی مکان‌ ها ندارند. به‌ عنوان مثال، دسترسی به برخی مکان‌های تفریحی در جهان واقعی ممکن است دشوار باشد اما همین تجربیات در فضای مجازی می‌تواند بدون نیاز به انجام فرایندهای خاص انجام شود.

فرصت‌های بازاریابی و کسب درآمد

مزایای متاورس می‌تواند آینده درخشانی برای حوزه گردشگری رقم بزند. کسب‌ و کارها می‌ توانند با استفاده از ظرفیت‌ ها و امکانات فضای مجازی متاورس، محصولات و خدماتشان را به‌‌ طور همه‌ جانبه‌ عرضه کنند. مشتریان نیز می‌توانند از متاورس برای مقایسه مشاغل مختلف و خدمات آنها و جاذبه‌ های متمایز هر‌ یک استفاده کنند.

متخصصان حوزه گردشگری نیز در این مسیر فرصت‌های بازاریابی متعددی کشف می‌کنند. به‌عنوان مثال، ارائه محصولات در متاورس یا خرید و اجاره مکان‌های پربازدید برای تبلیغ در متاورس برخی از فرصت‌های جذاب‌ جذب مشتری در این فضا به‌شمار می‌روند. علاوه‌ بر‌این، متاورس می‌تواند امکان تعامل اعضای تیم‌ های کسب‌ و کارهای گردشگری، مدیران شرکت های خدمات رفاهی و تفریحی، کارمندان دورکار و تیم‌های خارجی را مهیا کنند.

ترکیب متاورس و NFT نیز می‌تواند یکی از ابتکار های بازاریابان برای برگزاری رویدادهای مجازی و خرید و فروش محصولات باشد. برندهای بزرگ بسیاری همچون رستوران‌ های زنجیره‌ ای مک‌ دونالد روی قدرت توکن‌ های غیر مثلی متاورس سرمایه‌  گذاری کرده‌اند تا استراتژی‌ های بازاریابی‌ شان را بهبود ببخشند.

فرصت‌ های بازاریابی در متاورس

یکی از نمونه‌ های درخشان فعال در حوزه توکن‌ های غیر مثلی مسافرتی، برنامه خدمات هتلداری Marriott Bonvoy است که در دسامبر‌۲۰۲۱ با همکاری سه هنرمند، توکن‌ های NFT خود را ایجاد و در نمایشگاه سالانه هنر شهر میامی عرضه کرد.  علاقه‌ مندان نیز در حراجی ویژه‌ای که برای فروش این NFTها برپا شد، توانستند در ازای پرداخت ارزهای دیجیتال این توکن‌ها را بخرند.

به‌ طور‌ کلی، اولین گام در استفاده بهینه از فرصت‌ های متاورس در صنعت گردشگری، آگاهی تصمیم‌ گیرندگان حوزه توریسم از اهمیت و ضرورت ادغام با متاورس و در نظرگرفتن بودجه‌ ای مشخص برای تسهیل این فرایند است.  تعامل با کاربران و توجه به دیدگاه‌ های اعضای فعلی متاورس هم می‌تواند راه را برای سرمایه‌ گذاران و بازاریابان هموارتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *